Başlamadan...
Mesleğimle ilgili konuşmanın başında hep sorarlar "Söz mü yazıyorsun?" diye... O anda oradan kaçma isteği her yanımı kaplıyor... Kızamıyorum da çünkü müziği sadece sözden ibaret sanıyor çoğunluk. Oysa, müziğin dilini duymak için sadece kulağındaki tıkanıklığı ufak bir esneme hareketiyle açmak yeterli. Tamam belki biraz daha fazlası... "Sonra kritik mi yazıyorsun?" diye soranlar oluyor. "Dolar almış başını gidiyor arkadaş sizin de derdinize bakın..." diye geçiriyorum içimden önce ve sonra da diyorum ki "Türkiye'de kritik yaza(bile)n kim var ki?" Demek ki kritik meselesi halen bu ülkede net değil.
Ratatouille'deki bir cümle beni çok etkilemiştir: hiçbir kritik o yemeğin lezzetinden daha önde ve onun anlatmak istediklerine tercüman olamaz. Müzik için de aynı olgunun geçerli olduğunu düşünüyorum. Bu nedenle zamanım elverdiğince sadece gerçek anlamda anlayabildiklerimi ve içime işleyenleri yazma kararlılığımı sürdürüyorum. Çünkü zemin epey kaygan ve küçücük çevrelerde yaşıyoruz. Çok çevreciyiz!
Mesleğimle ilgili konuşmanın başında hep sorarlar "Söz mü yazıyorsun?" diye... O anda oradan kaçma isteği her yanımı kaplıyor... Kızamıyorum da çünkü müziği sadece sözden ibaret sanıyor çoğunluk. Oysa, müziğin dilini duymak için sadece kulağındaki tıkanıklığı ufak bir esneme hareketiyle açmak yeterli. Tamam belki biraz daha fazlası... "Sonra kritik mi yazıyorsun?" diye soranlar oluyor. "Dolar almış başını gidiyor arkadaş sizin de derdinize bakın..." diye geçiriyorum içimden önce ve sonra da diyorum ki "Türkiye'de kritik yaza(bile)n kim var ki?" Demek ki kritik meselesi halen bu ülkede net değil.
Ratatouille'deki bir cümle beni çok etkilemiştir: hiçbir kritik o yemeğin lezzetinden daha önde ve onun anlatmak istediklerine tercüman olamaz. Müzik için de aynı olgunun geçerli olduğunu düşünüyorum. Bu nedenle zamanım elverdiğince sadece gerçek anlamda anlayabildiklerimi ve içime işleyenleri yazma kararlılığımı sürdürüyorum. Çünkü zemin epey kaygan ve küçücük çevrelerde yaşıyoruz. Çok çevreciyiz!
Başladık....
Gelelim yazının konusuna:
Ne yazarsam yazayım bu albümün önünde olmayacak ve asla albümü anlatmaya
yetmeyecektir. Sumru Ağıryürüyen'in sesine olan hayranlığım ister istemez
yazının taraflı olmasına neden olacak. Eh ne de olsa gençliğim, çocukluğum onun
Ezginin Günlüğü'nde söylediği şarkılarla geçti. Kadın sesine pek de tahammülüm yoktur aslında. Hatta şarkı söylediğim
zamanlarda kapatırım sesimi içime, açamam, kaçarım içime çoğu kez. O kadar
sevmem yani kendi sesimi. Ama burada kendi sesini seven birinden bahsediyoruz.
Onu sevmekle kalmayıp sürekli üstüne yeni bir ilmek dolayarak onu motif motif
işleyen birinden. Onun sesinin duruluğu, ifade biçimi, tane tane dökülen
sözcükleri yerel tınılara olan sevgisinin dilinde, dudağında, nefesinde ve
sesinde dönüşümü bir şarkıcıya daha ne
kadar yakışabilir ki?
Mandolin icrası peki? Ona
da methiyeler düzmeli miyim? Aradığınız dataya ulaşılamıyor kabilinden benim
bildiğim yeni türlere kendini açarak icrasını gerçekleştiren çok az mandolin
icracılarından biri Sumru Ağıryürüyen.
Aslında iki müzisyeni
birlikte almak gerekirdi belki yazı içinde ama ayrı ayrı ikisinin de müzikal
değeri içimde o kadar farklı ki... Replikas'tan biliyoruz Orçun Baştürk'ü, ilk
kez o grupla dinledik davulculuğunu. O zaman da multi enstrtümanist miydi
bilmiyorum. Bildiğim tek şey onu daha sonra, Kırıka'da da dinlediğimiz.
2000-2011 yılları arasında yaptığı çalışmaları "Various Recording vol. 1"ve "Various Recording vol. 2" isimli albümlerde dinlemek mümkün. Derken
2015 yılında "Days of Sex and Suffering" isimli bir EP daha yayınladı. Albümde synthesizer,
piyano, gitar, marimba ve sesini kullandı. Deneysel ve minimalist etkilerin
kulakla duyulur düzeyde fark edildiği bir iş olarak gelip elektronik cihazlardan
çıkarak kapımıza dayandı. Açlıkla sarıldık çünkü zaten düşler vadisindeydik. "Kali"
de elektronik seslerin tasvip ettiğimiz (biz onay merciiiiiiiyiz ya hani...) biçimdeki
ortaya konuluşuydu. Aldık, bağrımıza bastık.
2 yılı aşkın süredir
Ağıryürüyen ve Baştürk ortaklaşa işlere imza attılar. Konjo, Sappho, Black
Sea-Balkans Line projelerinde ses seseydiler.
Albüme geri dönecek
olursak, aslında önceki projelerinin içinden çıkmış gibi görünen, dönen sesler,
minimal yaklaşım, üzerine makro dünyaya açılan sesler albümün bütününü
oluşturuyor.
Orçun Baştürk ile
yaptıkları projede ikisinin birbirine geçişkenliği albümün geneline de
yansımış. Baştürk'ün icra ettiği Gürcü halk çalgısı panduri başta olmak üzere mandolin,
elektronikler ve vokali ait olmadıkları tınılara yakıştırmaları ve
yaklaştırmaları konusunda ne söylesek boş. Albümün geneline yayılan derinlik
hissi mi sözlerin seçimine yoksa sözlerin derinliği mi bu tınıların oluşmasına
sebep oldu bilinmez. Bütün albümün içindeki derinliğe farkındalık katmak için
mi yoksa derin bir uykudan uyandırmak için mi "Derdimi Dökersem" isimli
parçada elektronikler kullanılmış diye sormadan da duramıyorum.
Bu arada albümü tabii ki iTunes'dan satın alın meraklısıysanız dönüp dönüp dinlemek isteyebilirsiniz ama YouTube'daki videolara da mutlaka bakın, görsellikten bağımsız düşünemediğimiz dijital ortam müzikleri konusunda ufkunuzu değiştirebilir. Ayrıca büyük bir özenle hazırlanmış olduğunun da altını çizmekte yarar var. Video tasarımlarını yapan Yeşim Tosuner aynı zamanda albüm kapağının da tasarımcısı.
Tane tane herbir sesi bütünlüğün içinde duyduğumuzu, bunu da kayıtların, miksin ve masteringin sağladığını söylemekte yarar var. Albümün kapağında "Dikkat bu albüm pure sound içerir!" yazmak hiç sakil durmazmış.
"Ay Ana"da aradığınız
şartlanmış mükemmellik ise onu bulamayacaksınız. Mükemmelliği aramanıza gerek
olmadığının farkına varmak konusunda algınız açılmışsa albüm tam size göre!
Basın Bülteninden:
AY ANA: SO DUO'dan ilk
albüm
Ay, Ay Ana, Ana Ay!
İşit sesimizi
Ört üzerimizi
Göster bizi bize!
İşit sesimizi
Ört üzerimizi
Göster bizi bize!
Sumru Ağıryürüyen ve Orçun
Baştürk'ün 2016'dan bu yana sürdürdükleri ikili projeleri SO Duo'nun
ilk albümü AY ANA, Mayıs ayında Kalan Müzik'ten yayınlandı.
Adını albümün ilk şarkısından alan AY ANA, yıllardır iz bırakan topluluk ve
projelerden tanıdığımız iki müzisyenin, gelenekselden avangarda farklı deneyim
ve ilgilerini alt-folk ya da diğer şemsiyesinde buluşturdukları
bestelerinden oluşuyor. Albümde, SO Duo'nun kendi sözlerinin yanı sıra, Aşık
Veysel, Yunus Emre, Lao Tzu gibi isimler, eski Uygur diyalektiyle bir fal
kitabı olan Irk Bitig gibi kadim metinler ya da yerli uygarlıklardan
esinlenmeler dikkat çekiyor. Bir şarkının sözleri de edebiyatçı İbrahim
Metin ile Sumru Ağıryürüyen'in ortak çalışması. AY ANA gerek panduri,
mandolin, klavye, elektronikler ve davuldan oluşan sıradışı enstrüman bileşimi
gerek ses ile söz arasında, sadeliği gözeterek kurduğu ince dengeyle, hem aşina
hem de şaşırtıcı bir deneyim vaat ediyor.
AY ANA'nın şarkılarına ses
veren Sumru Ağıryürüyen ayrıca mandolin, klavye ve perküsyonda; Orçun Baştürk
ise panduri, davul, ses, klavye, elektroniklerde yer almakta. Klasik kemençenin
genç ustalarından Elif Canfezâ Gündüz de albümde bir parçaya konuk oldu.
Albümde şarkıların yanı sıra bir enstrümantal parça, bir de radyo meraklılarını
gülümsetecek bir kayıt var.
Tüm besteleri ikilinin ortak
çalışması ya da Orçun Baştürk'ün olan on iki parçalık albümde, SO Duo'ya ait
sözleri Sumru Ağıryürüyen kaleme aldı. Düzenlemeler ise Orçun Baştürk'e ait.
Kayıtlar ve miksler Kedi Müzik'te Ender Akay ve Ömer Taşkın ve
ayrıca Orçun Baştürk, mastering ise Cafer Ozan Türkyılmaz tarafından
gerçekleştirildi. Albümün kapağını Kanada'da yaşayan sanatçı Yeşim Tosuner yaptı.
soduo.wordpress.com
instagram.com/soduomusic/
facebook.com/soduo/
instagram.com/soduomusic/
facebook.com/soduo/
Sumru Ağıryürüyen ve
Orçun Baştürk:
Türkiye’de yıllardır ilgiyle izlenen topluluk ve projelerde yer alan Sumru Ağıryürüyen (Mozaik, Bir Balkan Yolculuğu, Sert Sessizler) ve Orçun Baştürk (İstanbul Blues Kumpanyası, Saska, Replikas, Kırıka, Taner Öngür ve 43.75), müziklerini Avrupa, ABD, Asya, Uzakdoğu ve Ortadoğu'da sergilediler, farklı ülkelerden müzisyenlerle ortak çalışmalar yaptılar. Sumru diğer türlerde ses getiren çalışmalarının yanı sıra Türkiye’nin özgür doğaçlama alanındaki ilk kadın seslerinden biri olarak dikkat çekerken, Orçun kendine özgü güçlü müzik diliyle hem önde gelen bir davulcu hem de besteci olarak tanınıyor. Gruplarıyla çıkardıkları ve konuk oldukları çok sayıda albümün yanı sıra Sumru'nun Issız (Kalan 2009) adlı bir solo albümü, Orçun'un da solo çalışmalarını yayınladığı Oichuung adıyla beş EP'si bulunuyor. İki müzisyen, 2013’ten bu yana, kendi çalışmalarının yanı sıra birlikte de yol alarak Konjo, Sappho, Black Sea-Balkans Line, Ayde Mori Yeniden gibi doğaçlamadan geleneksele farklı çalışmalara imza atmaktalar.
Türkiye’de yıllardır ilgiyle izlenen topluluk ve projelerde yer alan Sumru Ağıryürüyen (Mozaik, Bir Balkan Yolculuğu, Sert Sessizler) ve Orçun Baştürk (İstanbul Blues Kumpanyası, Saska, Replikas, Kırıka, Taner Öngür ve 43.75), müziklerini Avrupa, ABD, Asya, Uzakdoğu ve Ortadoğu'da sergilediler, farklı ülkelerden müzisyenlerle ortak çalışmalar yaptılar. Sumru diğer türlerde ses getiren çalışmalarının yanı sıra Türkiye’nin özgür doğaçlama alanındaki ilk kadın seslerinden biri olarak dikkat çekerken, Orçun kendine özgü güçlü müzik diliyle hem önde gelen bir davulcu hem de besteci olarak tanınıyor. Gruplarıyla çıkardıkları ve konuk oldukları çok sayıda albümün yanı sıra Sumru'nun Issız (Kalan 2009) adlı bir solo albümü, Orçun'un da solo çalışmalarını yayınladığı Oichuung adıyla beş EP'si bulunuyor. İki müzisyen, 2013’ten bu yana, kendi çalışmalarının yanı sıra birlikte de yol alarak Konjo, Sappho, Black Sea-Balkans Line, Ayde Mori Yeniden gibi doğaçlamadan geleneksele farklı çalışmalara imza atmaktalar.
sumruagiryuruyen.com
orcunbasturk.wordpress.com
orcunbasturk.wordpress.com
AY ANA:
1. Ay Ana (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: SO Duo)
2. Ey Dost! (Söz: 15. yy Hintli mistik ve sufî şair Kebir, Müzik: SO Duo)
3. Söylemeden Anladık (Söz: Yunus Emre ve Lao Tzu, Müzik: SO Duo)
4. Acı Türkü (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: SO Duo)
5. Dağ Yanar (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: SO Duo)
6. Maske (Müzik: Orçun Baştürk)
7. Derdimi Dökersem (Söz: Âşık Veysel Şatıroğlu, Müzik: SO Duo)
8. Edgü Ol (Söz: Eski Uygurca fal kitabı Irk Bitig'den, Müzik: Orçun Baştürk)
9. Yağmur (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: Orçun Baştürk)
10. Sözcükler (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: Orçun Baştürk)
11. SHODB (radyo kaydı)
12. Yele (Söz: İbrahim Metin - Sumru Ağıryürüyen, Müzik: SO Duo)
1. Ay Ana (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: SO Duo)
2. Ey Dost! (Söz: 15. yy Hintli mistik ve sufî şair Kebir, Müzik: SO Duo)
3. Söylemeden Anladık (Söz: Yunus Emre ve Lao Tzu, Müzik: SO Duo)
4. Acı Türkü (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: SO Duo)
5. Dağ Yanar (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: SO Duo)
6. Maske (Müzik: Orçun Baştürk)
7. Derdimi Dökersem (Söz: Âşık Veysel Şatıroğlu, Müzik: SO Duo)
8. Edgü Ol (Söz: Eski Uygurca fal kitabı Irk Bitig'den, Müzik: Orçun Baştürk)
9. Yağmur (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: Orçun Baştürk)
10. Sözcükler (Söz: Sumru Ağıryürüyen, Müzik: Orçun Baştürk)
11. SHODB (radyo kaydı)
12. Yele (Söz: İbrahim Metin - Sumru Ağıryürüyen, Müzik: SO Duo)
SO Duo
fotoğraflar: Pınar Gediközer
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder